Den komplette guide om VW ID.4
Alt om den store rummelige SUV fra Volkswagen!
Den mest solgte elbil i 2022 - læs alt om den store SUV fra VW her
Hvad der er værd at vide om ID.4'eren
Generelt om ID.4
Efter salgssuccesen ID.3 blev ID.4 lanceret. I dag hungrer markedet efter høje biler med god indstigning. Dette er normalt ikke noget, som hænger godt sammen med el-biler, hvis rækkevidden skal være god. Heldigvis er Volkswagen kommet godt efter det!
Bilen er bygget på en nyudviklet og udelukkende dedikeret elbilsplatform, som vil blive brugt på tværs af VW-Gruppens kommende biler. ID.4’eren har især markeret sig på kabinestørrelsen, den høje indstigning og komforten, hvilket betyder, at den gør sig som en fremragende familiebil. Hos Rødkjær Biler har vi haft glæden, at allerede have leveret et utal af nyere brugte ID.4’ere til både førstegangs elbilskøbere og til de mere erfarne elbilsejere.
Batteripakker og garanti
Bilen kommer i tre batteristørrelser (55 og 77 kWh) med en hhv. rækkevidde på 348 og 544 km
Volkswagen leverer bilerne med en batterigaranti på 8 år eller 160.000 km. Du er derfor sikret på en solid og holdbar bil i rigtig mange år.
*Du kan læse mere om rækkevidde og ladetider længere nede i vores guide.
Teknik
Som tidligere beskrevet, så er bilen baseret på en sprit nyt platform, som Volkswagen kun har udviklet til deres kommende generationer af elbiler. Den nye platform gør, at de kan skabe ekstra plads i kabinen ved at placere batterierne i bunden. Derudover er elmotorerne placeret på bagakslen, og dette gør bilen baghjulstrukket. Alt i alt et stort plus for køredynamikken, komforten og pladsen i bilen.
Forstå ID.4 udtrykkene
1ST edition
For at fejre den nylige lanceret ID.4, har fabrikken navngivet de første leveret biler 1ST. Dette betyder, at bilen 1ST emblemer på siderne og på instrumentbordet.
Som regel, så har 1ST bilerne også en høj udstyrspakke så som Business eller Max.
Batteripakkerne: Pure og Pro (55 og 77 kWh)
Dette forklarer batteristørrelsen, som bilen leveres med.
Pure = 55 kWh
Pro = 77kWh
Bemærk: Ikke altid fremgår batteristørrelsen i navnet når bilen annonceres på f.eks. Bilbasen
'Performance' Opgraderingen
Hvis bilen hedder Performance i navnet, så har den Performance-opgradering (2 sek. hurtigere 0-100 km/t)
GTX (4Motion)
Du kender GTI, se dette som el-bilens var på dette. Med 4-hjulstræk og ekstra hestekræfter – 340 hk. for at være præcis.
Du få følgende udstyr:
– 20″ letmetalfælge
– LED Matrix forlygter IQ.Light
– LED baglygter med 3D effekt og dynamisk blinklys
– Dynamic Light Assist
– Ambientebelysning imellem forlygterne
– Tonede ruder bag med65% lysabsorbering
– Ambientebelysning i 30 farver
– Fuldlakering af kofangere og sideskørter
– Tag i sort
Udstyrsvarianter
Hold tungen lige i munden når det kommer til udstyret i bilen. Der findes mange udstyrspakker, og fælles for dem er det absurd høje niveau af udvalgt standardudstyr;
- Apple Carplay/Android Auto
- Nøglefri start/stop
- Stemningslys i interiøret i 10 farver
- Adaptiv fartpilot med Stop-and-Go-funktion
- Lane Assist og Front Assist med City Emergency Brake og registrering af fodgængere og cyklister
På det danske marked, vil du oftest støde på udstyrspakker. Vi har beskrevet dem til dig her:
Pure - Indstigningsmodellen
Alt som vi finder bemærkningsværdigt har steg under!
Udvendig standardudstyr
– 18″ letmetalfælge og tyverihæmmende hjulbolte
– Forrude opvarmelig og infrarød reflekterende
– Fuldgalvaniseret karroseri
– LED forlygter med LED kørelys
– LED baglygter
Indvendig standudstyr
– Ambientebelysning med 10 indstillelige farver
– Bagagerumstildækning
– Forsæder med separate armlæn, varme og højdejustering
– Højde- og længdejusterbart rat m/ multifunktion
– Makeupspejle med lys i solskærmene
– Midterkonsol med lys, afdækning, plads til to drikkevarer og smartphone opbevaring
– Nedfældeligt splitbagsæderyglæn 60:40
– Pedaler med play og pause symboler
– Sædeindtræk i stof Matrix
Sikkherhed Standardudstyr
– Hovedairbagsystem til for- og bagsædepassagerer inkl. sideairbags og centerairbag foran
– Antispinregulering (ASR)
– Automatisk startspærre
– Blokeringsfrie bremser (ABS)
– Car2X (Kommunikation med andre biler)
– Dæktrykskontrolsystem
– Elektronisk differentiale-spærre (EDS)
– Elektronisk parkeringsbremse inkl. Auto-Hold funktion
– Elektronisk stabilitetssystem (ESC) med bremseassistent
– Front Assist inkl. cykel- og fodgængerregistrering og City Emergency Brake
– Isofix-forberedelse på de to yderste bagsæder samt på passagersædet
– Lane Assist
– Multikollisionsbremse
– Nødopkaldsservice modul
– Sikkerhedsoptimerede nakkestøtter foran og bag
– Træthedsregistrering
– Udvendig temperaturmåler med is-varsling
Funktion/Komfort standardudstyr
– Adaptiv fartpilot med Stop and Go funktion
– App-Connect inkl. Wireless Apple Carplay og Android Auto
– Automatisk el-opvarmede sprinklerdyser foran
– Automatisk nedblændeligt bakspejl
– Bluetooth-interface til mobiltelefon
– CCS ladedåse til AC og DC opladning
– Climatronic klimaanlæg med 2 zoner og Air Care
– DAB+ modtager
– Elektromekanisk servostyring
– El-indstillelige og -opvarmelige sidespejle med el-klapfunktion
– El-ruder foran og bag
– E-sound (lyd under langsom kørsel)
– Fjernbetjent centrallås
– Genindvinding af bremseenergi
– 7 højttalere
– Ladekabel CCS Mode 3 type 2 (16 A)
– Lys- og regnsensor
– Nøglefri start/stop
– Parkeringssensorer
– Radio Ready 2 Discover
– Stemmebetjening
– Thermostyring af batteriet
– 2 USB-C til opladning og data i midterkonsol, samt 2 USB-C til opladning bag
– Varmepumpe
– Vejskiltegenkendelse
– Vinduesvisker bag med intervalfunktion
– Værktøjssæt uden donkraft
– We Connect online tjenester
Pro - Stor udstyrspakke
Foruden alt standardudstyr fra Pure:
Udvendigt Standardudstyr
– 19″ letmetalfælge og tyverihæmmende hjulbolte
– Dørhåndtag i vognfarve
– Sidespejle i vognfarve med integrerede blinklys
– Velkomstlys i sidespejlene (logoprojektion)
Indvendigt standardudstyr
– Midterkonsol med oplyst smartphone opbevaring og skillerum
Funktion/Komfort standardudstyr
– ID.Light
– Køreprofilindstilling
Mulig ekstraudstyrspakke kun for Pro, Interiørpakke Top-Sport Plus:
– Samme indhold som Interiørpakke Style Plus samt (se ekstraudstyrsliste)
– Top-Sport forsæder med integreret nakkestøtte
– Pakken fås i Brown/Black og Grey/Black
GTX - Sports udstyrspakken
Foruden alt standardudstyr fra Pro og Pure:
Udvendigt standardudstyr:
– 20″ letmetalfælge og tyverihæmmende hjulbolte
– Ambientebelysning mellem forlygterne
– LED Matrix forlygter IQ.Light
– LED baglygter med 3D effekt og dynamisk blinklys
– Sidepaneler nederst på dørene i vognfarve
– Sort tag og sort dekorfolie på c-stolpe og taglinje
Indvendigt standardustyr:
– Ambientebelysning med 30 indstillelige farver
– Nedfældeligt splitbagsæderyglæn 60:40 med skiklap og midterarmlæn med kopholdere
– Passagersæde med højdejustering
– Sædeindtræk i stof GTX
Sikkerheds standardudstyr:
– Dynamic Light Assist
Mulig ekstraudstyrspakke kun for GTX, Interiørpakke Top-Sport Plus:
– 12 vejs el-indstillelige Ergo Active Top-Sport forsæder med integreret nakkestøtte, el-justerbar lændestøtte, massagefunktion og memoryfunktion
– Indtræk i ArtVelous microfleece
Ekstraudstyrspakkerne (Assistent-, Design- Komfort- Multimediapakke m.fl.)
Foruden alt standard udstyret, så kan bilerne have:
Assistent pakke:
– Ambientebelysning ved dørhåndtag
– Bakkamera
– Intelligent Park Assist
– Nøglefri betjening
– Advanced PreCrash
– Tyverialarm
Assistent pakke Plus:
– Samme som alm. assistentpakke samt
– 360° kamera Area View
– Bagklap med el-betjening samt Easy open/close funktion
– Intelligent Park Assist Plus med memory feature
– Emergency Assist og Blind Spot sensor
– Travel Assist inkl. Traffic Jam Assist
Designpakke: (STANDARD FOR GTX)
– Ambientebelysning mellem forlygterne
– Dynamic Light Assist
– Matrix LED forlygter IQ.Light
– 3D LED baglygter
– Tonede ruder bag med 65 % lysabsorbering
Designpakke Plus:
– Samme indhold som Designpakken samt
– Lyddæmpende for- og sideruder
– Panoramaglastag i mørkt glas med elektrisk solgardin
Komfortpakke Plus:
– Bagagerumsnet
– Climatronic klimaanlæg med 3 zoner og Air Care
– Netadskillelse
– Variabel bagagerumsbund
Multimediapakke:
– Navigation Discover Pro med 10″ TFT-farveskærm med touch
– Mobiltelefonforberedelse Comfort med induktiv opladning
Multimediepakke Plus:
– Navigation Discover Pro med 12″ TFT-farveskærm med touch
– Head-up Display med Augmented Reality
– Lydsystem med digital forstærker og subwoofer
– Mobiltelefonforberedelse Comfort med induktiv opladning
Sportspakke:
– Styretøj med progressiv udveksling
– Undervogn med sportsaffjedring
Sportspakke Plus:
– Samme indhold som Sportspakken samt
– Undervogn med adaptiv dæmpning (erstatter sportsaffjedring)
Eksteriørpakke Silver:
– Sort lakeret tag
– Sølv dekorfolie på c-stolpe og taglinje
– Tagræling i sølv
Interiørpakke Style:
– Ambientebelysning i 30 farver (standard i GTX)
– Bagsæderyglæn, asymmetrisk delt (60/40), med skiklap og midterarmlæn med kopholdere
– Forsæder med højdeindstilling
– Indtræk i ArtVelour microfleece
– Pakken fås i Brown/White, Brown/Black og Grey/Black
Interiørpakke Style Plus:
– Samme indhold som Interiørpakke Style samt
– ergoActive sæder foran med el-justering, memory funktion samt længdejusterbar sædehynde
– Forsæder med el-justerbar lændestøtte samt massagefunktion
– Sidespejle el-klapbare og el-opvarmelige med sænkning af sidespejlet i passagersiden
– Pakken fås i Brown/White, Brown/Black og Grey/Black
Anhængertræk (ekstraudstyr):
Anhængertræk med svingbar krog og el-frigørelse v/ tryk på knap
Trækevne for ID.4:
Optil 1.000 kg. på krogen
Trækevne for ID. 4 GTX + 4Motion: (højere pga. 4-hjulstræk)
Op til 1.200 kg på krogen, hvis anhængeren er forsynet med bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser.
NCAP – Crashtest – højeste score
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 5 ud af 5 stjerner
I Danmark blev VW ID.4 den mest solgte elbil i 2022!
Bemærk: Udstyr kan variere fra land til land, hvis det er en importbil
Din første elbil?
Kører du først el-bil, går du ikke tilbage
… er ofte en sætning, som vi hører fra vores elbils kunder.
Med et ønske om lavere aftryk på miljøet, den ikke eksisterende motorlarm, den seneste samt ofte banebrydende teknologi, og køredynamik i form af øjeblikkelig acceleration – er nogle af de argumenter, som følger vores elbilskunders ovenstående udsagn.
Vi oplever, at når de først har fået bilen elektrificeret, så er der ingen vej tilbage. Det er simpelthen vanedannene. At have elbil, er ikke noget man bare prøver.
Hos Rødkjær Biler ser vi det som et udtryk for, at vores elbilskunder ikke fortryder deres valg.
El biler kræver mindre vedligeholdelse (Service og reparationer)
Er du træt af store værkstedregninger, og kommer de altid uforudset? Så er elbilen svaret.
Det er især de kilometerafhængige udgifter, der gør en elbil billig i drift. Bilen består af færre komponenter, og derfor er vedligeholdelsen generelt lavere.
Af de dele, som der typiske efterses/skiftes ved service på ved en elbil er; Bremser, dæk, hjulophæng, pollenfilter til kabinen mv.
Af de dele, som du ikke længere skal have omkostninger til; Olie- og oliefilter, tandrem, kilerem, gearkasseolie, EGR ventil, partikelfilter, brændstoffilter, udstødningsrør, tændrør og andre forbrændningsmotor relateret komponenter.
Som udgangspunkt er batteri + elmotor vedligeholdelsesfrit
Kilde: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-11-billigst-kore-pa-el-dyrest-kore-en-benzinbil
Det er ikke så bøvlet, som du tror
Efterhånden er det knap 10 år siden, at vi så de første rigtige brugbare elbiler til hverdagsbrug på det europæiske marked. Du vil derfor i dag finde ladestandere på stort set alle motorvejsafkørsler, rastepladser og danske byer – modsat for 10 år siden. Ladenetværket er derfor modnet meget siden, og det forsætter kun en vej – og det er fremad.
Bilens navigation koordinerer turen og opladningen for dig
Bruger du bilens navigation, så skal du ikke planlægge turen og “stresse” med dette. Den gør arbejdet for dig. Bilen sørger selv for at finde tilgængelige ladestandere, og forslår den mest optimale plan for turen. Dette gør den ved at opveje rækkevidden og lademulighederne på vejen med din slut destination. Du skal blot følge GPS’en, og så fortæller den dig hvor og hvor lang tid du skal ind og lade, hvis overhovedet ladning er nødvendigt!
Hvad så med pendlerturen til/fra Aarhus, og ferien til sommer på tværs af landet?
Kører du land og rige rundt, og absolut nægter at holde pauser til ladning i ny og næ, så er en elbil næppe noget for dig. Langt størstedelen af danskerne pendler under 100 km. dagligt, hvilket udgør under 1/5 af ID.4’erens rækkevidde. Problemet er næppe den daglige tur til og fra arbejde – husk at du næsten altid kører hjemme fra med en “fuld” tank.
Skal du fra Aarhus til København, så er der utallige lademuligheder på vejen, og ID.4’eren er blandt de elbiler, som kan tage turen i et stræk. Skulle du alligevel have brug for strøm, og skal lade på vejen, så behøver du ikke lade batteriet op til 100% – oftest kan du lade en halv “tank” på en hurtiglader på 20 minutter.
Alternativt, så kan du tage færgen, som over halverer turen, og du kan lade ombord sågar.
Hvad med ferien sydpå?
De fleste danskere flyver, men frygt ikke at tage bilen. Tyskland har et omfattende ladenetværk, som får dig nemt sydpå. Du skal forvente, at lade 3-4 gange for at ramme Sydeuropa. Med fordel kan dette kombineres med en overnatning, men det kan sagtens gøres uden.
De fleste hoteller i dag har endvidere selv lademuligheder eller en ladestation tæt på – husk at tjekke dette inden booking.
Det miljøvenlige valg
Det kommer næppe som en overraskelse, men værd at nævne stadig.
Har du dårlig samvittighed over for miljøet? Så kan el-bilen hjælpe dig med at nedsætte dit aftryk på miljøet. Eftersom elbiler ikke kører på fossile brændstoffer, så udleder bilen ikke CO2 under kørsel. Dette giver f.eks. et renere bymiljø.
Bliver din elbil ladet op af CO2 neutral strøm (solceller på taget eller fra vindmøller) – så kan det vidst ikke gøres bedre?
Spar penge pr. kørte km
Elpriserne pr. kWh er noget mindre, end priserne på enten benzin og diesel, som er de alternativer vi har idag. Det er derfor billigere at køre rundt i en elbil, kontra de konventionelle brændstofkrævende biler. Du kan derfor spare en skilling pr. kørte km.
Har du solceller på taget, så er det oplagt at de ryger over i bilen.
Mange arbejdspladser tilbyder også gratis ladning, hvilket også er værd at tage med i ligningen.
Hvad du skal være opmærksom på
I din søgning omkring elbiler, har du nok stødt på ord som rækkeviddeangst, og hørt om diverse ladeproblemer. Dette er vores anbefalinger, så du får en god oplevelse som elbilsejer.
Opladning i hjemmet
Vi anbefaler, at du får sat en lader op i garagen. Du vil som oftest kunne lade bilen om natten hjemme hvor strømmen er billigst, og du vil altid komme du til en “fuld tanket” bil hver morgen. Der findes mange udbydere af disse bokse med og uden abonnement.
Vi har gode erfaringer med Webasto’s ladebokse, og benytter selv disse i vores bilhus. Kontakt os, hvis vi skal være behjælpelig med én til dig.
Opladning på vejen
Kører du land og rige rundt, så kan det være en god ide, at kombinere hjemmeladeren med et abonnement til et landdækkende ladenetværk.
I dag findes der almindelige ladere efterhånden i alle landes kroge, og hurtigladerne er hellere ikke længere et fænomen som kun findes på de store motorvejsafkørsler.
Er du på besøg hos familie eller venner, så kan du tage den transportable lader med (ofte kaldet mormor-laderen) forvent dog ladetider på 3-5 gange din hjemmelader.
Vejret spiller en stor rolle
Det kolde danske vejr har stor betydning for rækkevidden på bilen. Bilen bruger derfor meget energi på at varme kabinen, hvilket naturligvis koster på rækkevidden. En tommelfingerregel er, at vintervejr typisk påvirker rækkevidden med 25%. Der er også et effektivitetstab i batteriet når det er koldt, som du kan læse mere om herunder.
Opladningstider, ladekurver og alt herom
Der er her tre væsentlige faktorer, som især spiller en rolle. Batteriets temperatur, antal kWh som batteri kan modtage, og det aktuelle strømniveau (“tankindhold”) Et batteri har nemmere ved at modtage/afgive strøm ved det rette temperatur, og dette er ikke koldt vejr. Du vil kunne opleve langsommere lade tider i følgende tilfælde;
– Batterierne er kolde (de bliver varmere når bilen har kørt eller stået i opvarmet garage.) Du kender det måske fra din telefons batteri, at temperaturen påvirker meget batteriets ydeevne. Dette er også gældende når det kommer til opladning. Er batteriet koldt, så vil du opleve et effektivitetstab i hastigheden den lader. Du kan groftsagt sammeligne det med at løbe en tur uden opvarmning.
– Batteriets nuværende indhold af strøm har også en betydning. Typisk siger man, et batteri lader bedst ml. 20-80%. Desto mindre strøm der er på batteriet, jo hurtigere kan det fylde på. Du kan sammenligne dette med at puste en ballon op, hermed ment at det går hurtigt og nemt, men kræfterne skal ligges de sidste par pust før ballonen er helt pustet op til fuld kapacitet.
– Hvis opladerstanderen kan afgive mere strøm end bilen teknisk kan modtage. F.eks. hvis en lynlader kan afgive 150 kWh, men bilens maks. kan modtage 100 kWh. Du vil derfor ikke opnå de ladetider, som der reklameres med på standerne.
Se her de seneste VW ID.4, som vi har solgt hos Rødkjær Biler
Bliv klog på batteripakker og ladetiderne
Bemærk, at dette er testet rækkevidde og realistiske ved kombineret kørsel i følgende vejr (sommer: 23 grader uden brug af A/C, vinter: -10 grader med brug af varme) og ikke den opgivne fra fabrikken!
55 kWh batteripakken (Pure – 170 hk. motor)
Rækkevidde sommer: 325km. (Opgivet 348 km.)
Rækkevidde vinter: 240 km.
Opladning: AC/Type 2 Hjemmelader (11 kw) 5t45m. DC/CCS Hurtigladning (115 kw) 33min.
77 kWh batteripakken (Pro – 286 hk. motor)*
Rækkevidde sommer: 500 km. (Opgivet 544 km.)
Rækkevidde vinter: 370 km.
Opladning: AC/Type 2 Hjemmelader (11 kw) 8t15m. DC/CCS Hurtigladning (135 kw) 28 min.
*4Motion: 286 hk. Opgivet 525 km. Sommer: 490 km. Vinter: 360 km.
77 kWh batteripakken med GTX varianten (340 hk. motor)
Rækkevidde sommer: 480 km. (Opgivet 512 km.)
Rækkevidde vinter: 355 km.
Opladning: AC/Type 2 Hjemmelader (11 kw) 8t15m. DC/CCS Hurtigladning (175 kw) 28 min.
Kilde: https://ev-database.org/