Den komplette guide til Mercedes EQA

Er du på jagt efter den bedste bil el-bil med stjerne foran? Så bliv klog her på Mercedes EQA

Forstå betegnelserne 250, 250+, 300 4Matic of 350 4 Matic+

Generelt omhandler det batteristørrelse og antal motorer.

EQA 250 (Mest solgte)

Rækkevidde: 490 km. (WLTP)*
Batteripakke: 69,7 kWh
Hestekræfter: 190
Antal motor: 1 stk. forhjultrukket

*2021 modeller har 426 km. rækkevidde (WTLP)

EQA 250+ (Bedst rækkevide)

Rækkevidde: 563 km (WLTP)*
Batteripakke: 73,9 kWh
Hestekræfter: 190
Antal motor: 1 stk. forhjultrukket

*2022 modeller har 500 km. rækkevidde (WTLP)

EQA 300 4MATIC (Bedste m/ 4x4)

Rækkevidde: 426 km (WTLP)
Batteripakke: 69,7kWh
Hestekræfter: 228
Antal motor: 2 stk. firehjulstrukket

EQA 350 4MATIC+ (Højeste ydelse)

Rækkevidde: 432 km (WTLP)
Batteripakke: 69,7 kWh
Hestekræfter: 292
Antal motor: 2 stk. firehjulstrukket

Det udstyr vi hos Rødkjær sætter mest pris på i en EQA

Comand Navigation

Find vej og ladestationer med det omfattende navigationsanlæg. Bilen planlægger det næste ladestop for dig. Du skal blot køre.

Få premium lyd i drømmebilen. Fra det tyske mærke får man i Burmester-anlægget 12 højttalere, subwoofer i bagagerummet og 590 watt

Hav fuldkommen kontrol over parkeringerne med kameraerne rundt om hele bilen. Der er ingen undskyldning for parkeringsbuler her.

Blandt mange føresystemer, så er Mercedes’ adaptive fartpilot Distronic et must. Bilen har en selvregulerende hastighed til forankørende bilist.

Åben bagklappen uden besvær. Du kan også åbne samt lukke bagklappen fra førersædet. Det gør bare hverdagen noget nemmere.

Sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed. Det er hvad det ultra skarpe LED lys giver dig – og så ser det brand godt ud når du kommer kørende.

Med disse sæder, så husker bilen din og din partners siddeindstillinger. Du skal derfor aldrig indstille sæder igen når først du har gemt din bedste siddeposition.

Med det store glastag for du og dine medpassagerer nærmest direkte adgang til himlen. Forreste del kan åbne og fungere som soltag.

Svingbart Anhængertræk

Ved et enkelt tryk på en knap er du klar til at sætte noget på krogen. Og med et tryk mere skjuler du at man er fra Jylland.

To kæmpe store digitale skærme til glæder for dig som fører og ikke mindst dine passagere. 

Yderst behagelige og luksuriøse sæder må være et must på en bil i denne liga. Aldrig har du siddet bedre. Vælg mellem læder og alcantara.

Aldrig skal du have øjnene fra vejen. Bilen kaster de væsenlige funktioner direkte på ruden

Tilslut din telefon, få live-navigation, læst SMS’er op, se dine playlister fra Spotify og meget mere.

Slip for at tage nøglen op ad lommen når du skal ind i bilen og afsted. Bilen kan simpelthen registrere at nøglen er med dig.

Med Blindspot assistenten, så holder bilen øje med de blindevinkler. Den Aktiv vognban/lane assist forbliver du midt på vejen mellem striberne.

Om aften er din bil belyst i valgfri farve. Dette giver en atmosfære inde i kabinen og behager dine øjne i de sene timer.

Designlinjerne: Electric Art & AMG Line

Udstyrsliste for Electric Art

  • Belyste indstigningspaneler med logo Interiørlister i struktur-look
  • Mørkegrå med lyseffekt 18″ letmetalfælge i 5-eget design
  • ARTICO/Cupertino stof
  • To-tone rosaguld/titaniumgrå Tagrælinger i poleret aluminium
  • Specifik bilnøgle
  • Multifunktionssportsrat i nappalæder med fladbund

​Udstyrsliste for AMG Line

  • Belyste indstigningspaneler med logo Interiørlister i struktur-look
  • Mørkegrå med lyseffekt Gearskifter greb på rat i sølv
  • ARTICO kunstlæder/MICROCUT mikrofiber, sort med røde syninger
  • Tagrælinger i poleret aluminium AMG styling
  • Multifunktionssportsrat i nappalæder med fladbund 18″
  • AMG letmetalfælge i 5-eget design AMG måtter

De 4 største plusser ved Mercedes - hvis du spørger os!

Automatisk parkering

Med Mercedes Active Parkering Assist kan bilen selv fortage parallel- og båseparkeringer for dig. Så er du skræmt af parkeringer inde i storbyen, så frygt ej længere. Din Mercedes EQA gør det for dig!

Nærmest selvkørende

Oplev Mercedes’ assistent systemer, med den intelligente adaptive fartpilot (Distronic på Mercedes sprog) i kombination med vognbaneassistent med centrering. Bilen er nærmest selvkørende.

Kæmpe Wide Screen skærme

Med Mercedes Wide Screen Cockpit, så får du en yderst moderne bil med alle de informationer du skal bruge. Mærk kvaliteten hver gang du trykker på touch skærmen!

Imponerende rækkevidder

Med optil 563 km. rækkevidde* – så er der ingen undskyldninger længere eller grund til rækkevidde angst. Bilens navigation holder desuden altid øje med hvilke lademuligheder du har på farten også!
(WLTP på EQA 250+)

Din første elbil?

Er du klar? For det er Mercedes EQA Få svar på dine bekymringer her
Kører du først el-bil, går du ikke tilbage

… er ofte en sætning, som vi hører fra vores elbils kunder.

Med et ønske om lavere aftryk på miljøet, den ikke eksisterende motorlarm, den seneste samt ofte banebrydende teknologi, og køredynamik i form af øjeblikkelig acceleration – er nogle af de argumenter, som følger vores elbilskunders ovenstående udsagn.

Vi oplever, at når de først har fået bilen elektrificeret, så er der ingen vej tilbage. Det er simpelthen vanedannene. At have elbil, er ikke noget man bare prøver.
Hos Rødkjær Biler ser vi det som et udtryk for, at vores elbilskunder ikke fortryder deres valg.

Er du træt af store værkstedregninger, og kommer de altid uforudset? Så er elbilen svaret.

Det er især de kilometerafhængige udgifter, der gør en elbil billig i drift. Bilen består af færre komponenter, og derfor er vedligeholdelsen generelt lavere.

Af de dele, som der typiske efterses/skiftes ved service på ved en elbil er; Bremser, dæk, hjulophæng, pollenfilter til kabinen mv.
Af de dele, som du ikke længere skal have omkostninger til; Olie- og oliefilter, tandrem, kilerem, gearkasseolie, EGR ventil, partikelfilter, brændstoffilter,  udstødningsrør, tændrør og andre forbrændningsmotor relateret komponenter.

Som udgangspunkt er batteri + elmotor vedligeholdelsesfrit

Kilde: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-11-billigst-kore-pa-el-dyrest-kore-en-benzinbil

Efterhånden er det knap 10 år siden, at vi så de første rigtige brugbare elbiler til hverdagsbrug på det europæiske marked. Du vil derfor i dag finde ladestandere på stort set alle motorvejsafkørsler, rastepladser og danske byer – modsat for 10 år siden. Ladenetværket er derfor modnet meget siden, og det forsætter kun en vej – og det er fremad.

Bilens navigation koordinerer turen og opladningen for dig
Bruger du bilens navigation, så skal du ikke planlægge turen og “stresse” med dette. Den gør arbejdet for dig. Bilen sørger selv for at finde tilgængelige ladestandere, og forslår den mest optimale plan for turen. Dette gør den ved at opveje rækkevidden og lademulighederne på vejen med din slut destination. Du skal blot følge GPS’en, og så fortæller den dig hvor og hvor lang tid du skal ind og lade, hvis overhovedet ladning er nødvendigt!

Hvad så med pendlerturen til/fra Aarhus, og ferien til sommer på tværs af landet?
Kører du land og rige rundt, og absolut nægter at holde pauser til ladning i ny og næ, så er en elbil næppe noget for dig. Langt størstedelen af danskerne pendler under 100 km. dagligt, hvilket udgør under 1/5 af ID.4’erens rækkevidde. Problemet er næppe den daglige tur til og fra arbejde – husk at du næsten altid kører hjemme fra med en “fuld” tank.
Skal du fra Aarhus til København, så er der utallige lademuligheder på vejen, og ID.4’eren er blandt de elbiler, som kan tage turen i et stræk. Skulle du alligevel have brug for strøm, og skal lade på vejen, så behøver du ikke lade batteriet op til 100% – oftest kan du lade en halv “tank” på en hurtiglader på 20 minutter.
Alternativt, så kan du tage færgen, som over halverer turen, og du kan lade ombord sågar.

Hvad med ferien sydpå?
De fleste danskere flyver, men frygt ikke at tage bilen. Tyskland har et omfattende ladenetværk, som får dig nemt sydpå. Du skal forvente, at lade 3-4 gange for at ramme Sydeuropa. Med fordel kan dette kombineres med en overnatning, men det kan sagtens gøres uden.
De fleste hoteller i dag har endvidere selv lademuligheder eller en ladestation tæt på – husk at tjekke dette inden booking.

Det kommer næppe som en overraskelse, men værd at nævne stadig.

Har du dårlig samvittighed over for miljøet? Så kan el-bilen hjælpe dig med at nedsætte dit aftryk på miljøet. Eftersom elbiler ikke kører på fossile brændstoffer, så udleder bilen ikke CO2 under kørsel. Dette giver f.eks. et renere bymiljø.

Bliver din elbil ladet op af CO2 neutral strøm (solceller på taget eller fra vindmøller) – så kan det vidst ikke gøres bedre?

Elpriserne pr. kWh er noget mindre, end priserne på enten benzin og diesel, som er de alternativer vi har idag. Det er derfor billigere at køre rundt i en elbil, kontra de konventionelle brændstofkrævende biler. Du kan derfor spare en skilling pr. kørte km.

Har du solceller på taget, så er det oplagt at de ryger over i bilen.

Mange arbejdspladser tilbyder også gratis ladning, hvilket også er værd at tage med i ligningen.

I din søgning omkring elbiler, har du nok stødt på ord som rækkeviddeangst, og hørt om diverse ladeproblemer. Dette er vores anbefalinger, så du får en god oplevelse som elbilsejer.

Opladning i hjemmet
Vi anbefaler, at du får sat en lader op i garagen.  Du vil som oftest kunne lade bilen om natten hjemme hvor strømmen er billigst, og du vil altid komme du til en “fuld tanket” bil hver morgen. Der findes mange udbydere af disse bokse med og uden abonnement.

Vi har gode erfaringer med Webasto’s ladebokse, og benytter selv disse i vores bilhus. Kontakt os, hvis vi skal være behjælpelig med én til dig. 

Opladning på vejen
Kører du land og rige rundt, så kan det være en god ide, at kombinere hjemmeladeren med et abonnement til et landdækkende ladenetværk.
I dag findes der almindelige ladere efterhånden i alle landes kroge, og hurtigladerne er hellere ikke længere et fænomen som kun findes på de store motorvejsafkørsler.
Er du på besøg hos familie eller venner, så kan du tage den transportable lader med (ofte kaldet mormor-laderen) forvent dog ladetider på 3-5 gange din hjemmelader.

Vejret spiller en stor rolle
Det kolde danske vejr har stor betydning for rækkevidden på bilen. Bilen bruger derfor meget energi på at varme kabinen, hvilket naturligvis koster på rækkevidden. En tommelfingerregel er, at vintervejr typisk påvirker rækkevidden med 25%. Der er også et effektivitetstab i batteriet når det er koldt, som du kan læse mere om herunder.

Opladningstider, ladekurver og alt herom
Der er her tre væsentlige faktorer, som især spiller en rolle. Batteriets temperatur, antal kWh som batteri kan modtage, og det aktuelle strømniveau (“tankindhold”) Et batteri har nemmere ved at modtage/afgive strøm ved det rette temperatur, og dette er ikke koldt vejr. Du vil kunne opleve langsommere lade tider i følgende tilfælde;

– Batterierne er kolde (de bliver varmere når bilen har kørt eller stået i opvarmet garage.) Du kender det måske fra din telefons batteri, at temperaturen påvirker meget batteriets ydeevne. Dette er også gældende når det kommer til opladning. Er batteriet koldt, så vil du opleve et effektivitetstab i hastigheden den lader. Du kan groftsagt sammeligne det med at løbe en tur uden opvarmning.

– Batteriets nuværende indhold af strøm har også en betydning. Typisk siger man, et batteri lader bedst ml. 20-80%. Desto mindre strøm der er på batteriet, jo hurtigere kan det fylde på. Du kan sammenligne dette med at puste en ballon op, hermed ment at det går hurtigt og nemt, men kræfterne skal ligges de sidste par pust før ballonen er helt pustet op til fuld kapacitet.

– Hvis opladerstanderen kan afgive mere strøm end bilen teknisk kan modtage. F.eks. hvis en lynlader kan afgive 150 kWh, men bilens maks. kan modtage 100 kWh. Du vil derfor ikke opnå de ladetider, som der reklameres med på standerne.

Se vores Fiat 500e til omgående levering

Bliv klog på batteripakker og ladetiderne

Bemærk, at dette er testet rækkevidde og realistiske ved kombineret kørsel i følgende vejr (sommer: 23 grader uden brug af A/C, vinter: -10 grader med brug af varme) og ikke den opgivne fra fabrikken!

69,7 kWh batteripakken (190-292 hk) for EQA 250, 300 og 350+ 
Rækkevidde sommer: 455 km. (Opgivet 490 km.)*
Rækkevidde vinter: 335 km.*
Opladning: AC/Type 2 Hjemmelader (11 kw) 7t 15min. DC/CCS Hurtigladning (112kw max.) 29 min. (20-80%)
* tal vist for EQA 250

73,9 kWh batteripakken (190 hk) for EQA 250+
Rækkevidde sommer: 485 km. (Opgivet 563 km.)
Rækkevidde vinter: 355 km.
Opladning: AC/Type 2 Hjemmelader (11 kw) 7t45m. DC/CCS Hurtigladning (120 kw max.) 30min. (20-80%)

Kilde: https://ev-database.org/

Skal vi kontakte dig?

Har du en byttebil?

Åbningstider

Påske

Skærtorsdag
Langfredag
Lørdag
Påskedag
2. Påskedag

17. april
18. april
19. april
20. april
21. april

11:00 – 16:00
11:00 – 15:00
Lukket
11:00 – 15:00
11:00 – 16:00