Den komplette guide til Fiat 500E
Bilen kan ikke sammenlignes med de tidligere benzindrevne Fiat 500 modeller
– det her er en helt ny bil, og fås kun på elektricitet! Velkommen til 3. generation af Fiat 500
I 1957 kom den første Fiat 500, nyfortolkning i 2007 og nu Fiat 500e
De tre modelvarianter

Fiat 500 Hatchback
Fast tag og tre døre. Fås med eller uden glastag. Simpelt og godt.

Fiat 500 Cabriolet
Få vind i håret. Bilen er udstyret med en elektriskstyret kaleche, som kan køre helt om til bagagerummet eller halvvejs om ønsket. Kalechen er udsmykket med Fiat 500 logoer.

Fiat 500 3+1
Du får her en ekstra dør på højre side, hvilket giver mere plads til ind-/udstigning, og gør det nemmere med eksempelvis børnesæder og for dine medpassagerer på bagsædet. Den bagudhængslede dør åbner som “selvmordsdøre,” hvilket vil sige, at de på usædvanlig vis åbner bagud. Døren kan ikke åbnes uden passagerdøren åbnes.
Udforsk her udstyrsvarianterne
Der tages forbehold for importmodeller fra andre landet. De kan variere fra det danske modelprogram.
Standard modelprogram:
ACTION (Entre modellen)
– Batteripakke 24 kw
– 15″ Fælge
– LED kørelys
– A/C Manuelt
– Elektrisk håndbremse
– Keyless go (Nøglefri start)
– 7″ farveskærm bag rat
– Smartphone holder (Kun action)
– Automatisk nødbremse
– Træthedsovervågning
– Aut. nødopkald
– 4 højtalere
– El-sidespejle
– Indfarvet sidespejle
– Mulighed for 50W hurtiglader (CCS / DC -charger)
– Åben Centerkonsol
– 6 Airbags
– Automatisk lyssensor
– Elruder foran
PASSION (Mellemvarianten)
Foruden udstyret i Action modellen:
– Batteripakke 42kw
– 15’’ fælge i alu-look
– Fartpilot
– 7″ Touchskærm med navigation og trådløs Apple CarPlay + Android Auto
– Uconnect 5-services (Mobil app til bilen)
– Mulighed for 85kw hurtig opladning (CCS / DC charger)
– DAB+ Radio
ICON (Topmodel)
Foruden udstyret i Action modellen:
– Batteripakke 42kw
– 16″ Alufælge med mørk finish
– 10,25″ Touchskærm med navigation og trådløs Apple CarPlay + Android Auto
– Regnsensor
– Uconnect 5-services (Mobil app til bilen)
– DAB+ Radio
– Rat I soft-touch dellæder
– Klimaanlæg
– El-ruder m. One touch
– Skiltegenkendelse
– Varme i forsæder
– Varme i viskerblade
– Fartpilot
– Mulighed for 85kw hurtig opladning (CCS / DC charger)
– Opvarmede sidespejle
Ydeligere ekstraudstyrspakker
Bemærk: Noget udstyr forekommer allerede i Passion + ICON modellerne samt special modeller.
Infotainmentpakke: 7″ touchskærm m. radio, DAB+, Trådløs Apple Carplay og Android Auto, Trådløsopladning, Uconnect 5-services (Mobilapp til bil,) USB-port
Vinterpakke: Varme i forsæder og forrude
Sikkerhedspakke: Adaptiv fartpilot m. vognbaneassistent, Kø- og motorvejsassistent, 360 grader sensor + kamera med HD bakkamera, blindvinkelsassistent, 6 højtalere
Parkeringspakke: 360 grader sensor + kamera med HD bakkamera, blindvinkelsassistent, sidespejle m. varme, 6 højtalere
Sædepakke: 6-vejs justerbart førersæde, armlæn og lukket centerkonsol
Lyspakke: LED-forlygter, aut. langt lys og aut. nedblændende bakspejl
Stylepakke: Mørktonede ruder, sparkeliste, kromkit, lister under bagrude, beklædning på instrumentbord og måtter med logo
Special modeller:
RED (Special model)
Bemærk: En samfundsbevist el-bil, specialmodel i forbindelse med Fiat koncernen støtter nødhjælpsorganisationen RED i kampen mod pandamier
Foruden udstyret i Action modellen:
– Batteripakke 42kw
– 15” fælge med rødt 500-logo på hjulkapsel
– 10,25” Touch skærm m. navigation og trådløs Apple Carplay ogAndroid Auto
– Uconnect 5-Services (Mobilapp)
– DAB+ Radio
– Klimaanlæg
– Skiltegenkendelse
– Røde sidespejle
– Rødt frontlogo
– Mulighed for 85 kW hurtig opladningm. DC-charger på 87kW version
– Rødt instrumentbord
– Rødt keycover m. (RED) logoSorte måtter m. logo
– Sort rat m. soft touch og rødt 500 logo
– Sæder i Seagual stof/Fiat monogram.
Standard; Sort med røde kanterog rødt logo
Alternativ 1; Rødt indtræk medsorte kanter og sort logo (ikkesammen med rød lak).
Alternativ 2; Rødt førersæde ogrød speederpedal i alu. Øvrige sæder sorte.
For cabriolet: Sort kaleche
LA PRIMA (Lanceringsmodel med ALT i udstyr)
Bemærk: La Prima en et topudstyret lanceringsmodel – 1 ud af 500 stk. pr. land leveret. Bilen har ALT i udstyr.
Foruden udstyret i Action:
– Batteripakke 42kw
– 17″ Alufælge med sort diamond-cut
– Intelligent adaptiv fartpilot
– Rat i læderoptik
– Fast panoramaglastag (Kun på hatchback model)
– Trådløs oplader til smartphone
– 360 grader sensor + kamera med HD bakkamera
– Blindvinkel kamera
– Nøglefri adgang i førerdør
– 3-faset ladning (11kw kontra 7,2kw) til hjemmeladning
– Vognbane assistent m. centerring
– Automatisk langt lys
– Sæder i læderoptik
– Måtter for + bag, armlæn for, 50/50 splitbagsæde, 6 højtaler, USB-stik A+C, lukket centerkonsol, 6-vejs justérbar føresæde
For Cabriolet: Lukning med fjernbetjening
4 features vi hos Rødkjær Biler synes gør Fiat 500e ekstradinær

En lille med bil med meget plads
Fiat har bygget en helt ny platform. Dette betyder, i forhold til 2007 forgængeren, at den er blevet 6 cm længere, 6 cm bredere og 3 cm højere, og akselafstanden er øget med over 2 cm. Dette giver masser af kabineplads – især med 3+1 døren.

Nærmest selvkørende
Oplev Fiat Co-driver (Autonom kørsel niveau 2) med den intelligente adaptive fartpilot i kombination med vognbaneassistent med centrering. Bilen er nærmest selvkørende.

Rækkevidde og opladning imponerer
Det 42 kw batteriet er opgivet til 320 km, hvilket må siges at være imponerende bilens størrelse i betragning. Med hurtigladeren kan du have fuld batteri på bare 25 min.

En udstyrsbombe uden lige
Apple CarPlay, Android Auto, 17″ to-tonet alufælge, Intelligent adaptiv fartpilot, Trådløs mobilopladning, 360 grader sensor + kamera med HD bakkamera, nøglefri betjening, alverdens sikkerhedssystemer og vi kunne blive ved. Her får de store biler svært ved at følge med.
Udforsk her udstyrsvarianterne
Der tages forbehold for importmodeller fra andre landet. De kan variere fra det danske modelprogram.
Kører du først el-bil, går du ikke tilbage
… er ofte en sætning, som vi hører fra vores elbils kunder.
Med et ønske om lavere aftryk på miljøet, den ikke eksisterende motorlarm, den seneste samt ofte banebrydende teknologi, og køredynamik i form af øjeblikkelig acceleration – er nogle af de argumenter, som følger vores elbilskunders ovenstående udsagn.
Vi oplever, at når de først har fået bilen elektrificeret, så er der ingen vej tilbage. Det er simpelthen vanedannene. At have elbil, er ikke noget man bare prøver.
Hos Rødkjær Biler ser vi det som et udtryk for, at vores elbilskunder ikke fortryder deres valg.
El biler kræver mindre vedligeholdelse (Service og reparationer)
Er du træt af store værkstedregninger, og kommer de altid uforudset? Så er elbilen svaret.
Det er især de kilometerafhængige udgifter, der gør en elbil billig i drift. Bilen består af færre komponenter, og derfor er vedligeholdelsen generelt lavere.
Af de dele, som der typiske efterses/skiftes ved service på ved en elbil er; Bremser, dæk, hjulophæng, pollenfilter til kabinen mv.
Af de dele, som du ikke længere skal have omkostninger til; Olie- og oliefilter, tandrem, kilerem, gearkasseolie, EGR ventil, partikelfilter, brændstoffilter, udstødningsrør, tændrør og andre forbrændningsmotor relateret komponenter.
Som udgangspunkt er batteri + elmotor vedligeholdelsesfrit
Kilde: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-11-billigst-kore-pa-el-dyrest-kore-en-benzinbil
Det er ikke så bøvlet, som du tror
Efterhånden er det knap 10 år siden, at vi så de første rigtige brugbare elbiler til hverdagsbrug på det europæiske marked. Du vil derfor i dag finde ladestandere på stort set alle motorvejsafkørsler, rastepladser og danske byer – modsat for 10 år siden. Ladenetværket er derfor modnet meget siden, og det forsætter kun en vej – og det er fremad.
Bilens navigation koordinerer turen og opladningen for dig
Bruger du bilens navigation, så skal du ikke planlægge turen og “stresse” med dette. Den gør arbejdet for dig. Bilen sørger selv for at finde tilgængelige ladestandere, og forslår den mest optimale plan for turen. Dette gør den ved at opveje rækkevidden og lademulighederne på vejen med din slut destination. Du skal blot følge GPS’en, og så fortæller den dig hvor og hvor lang tid du skal ind og lade, hvis overhovedet ladning er nødvendigt!
Hvad så med pendlerturen til/fra Aarhus, og ferien til sommer på tværs af landet?
Kører du land og rige rundt, og absolut nægter at holde pauser til ladning i ny og næ, så er en elbil næppe noget for dig. Langt størstedelen af danskerne pendler under 100 km. dagligt, hvilket udgør ca. 1/3 af 500e’erens rækkevidde. Problemet er næppe den daglige tur til og fra arbejde – husk at du næsten altid kører hjemme fra med en “fuld” tank.
Skal du fra Aarhus til København, så er der utallige lademuligheder på vejen, og 500e’eren er blandt de elbiler, som kan tage turen i et stræk. Skulle du alligevel have brug for strøm, og skal lade på vejen, så behøver du ikke lade batteriet op til 100% – oftest kan du lade en halv “tank” på en hurtiglader på 24 minutter.
Alternativt, så kan du tage færgen, som over halverer turen, og du kan lade ombord sågar.
Hvad med ferien sydpå?
De fleste danskere flyver, men frygt ikke at tage bilen. Tyskland har et omfattende ladenetværk, som får dig nemt sydpå. Du skal forvente, at lade 4-5 gange for at ramme Sydeuropa. Med fordel kan dette kombineres med en overnatning, men det kan sagtens gøres uden.
De fleste hoteller i dag har endvidere selv lademuligheder eller en ladestation tæt på – husk at tjekke dette inden booking.
Det miljøvenlige valg
Det kommer næppe som en overraskelse, men værd at nævne stadig.
Har du dårlig samvittighed over for miljøet? Så kan el-bilen hjælpe dig med at nedsætte dit aftryk på miljøet. Eftersom elbiler ikke kører på fossile brændstoffer, så udleder bilen ikke CO2 under kørsel. Dette giver f.eks. et renere bymiljø.
Bliver din elbil ladet op af CO2 neutral strøm (solceller på taget eller fra vindmøller) – så kan det vidst ikke gøres bedre?
Spar penge pr. kørte km
Elpriserne pr. kWh er noget mindre, end priserne på enten benzin og diesel, som er de alternativer vi har idag. Det er derfor billigere at køre rundt i en elbil, kontra de konventionelle brændstofkrævende biler. Du kan derfor spare en skilling pr. kørte km.
Har du solceller på taget, så er det oplagt at de ryger over i bilen.
Mange arbejdspladser tilbyder også gratis ladning, hvilket også er værd at tage med i ligningen.
Hvad du skal være opmærksom på
I din søgning omkring elbiler, har du nok stødt på ord som rækkeviddeangst, og hørt om diverse ladeproblemer. Dette er vores anbefalinger, så du får en god oplevelse som elbilsejer.
Opladning i hjemmet
Vi anbefaler, at du får sat en lader op i garagen. Du vil som oftest kunne lade bilen om natten hjemme hvor strømmen er billigst, og du vil altid komme du til en “fuld tanket” bil hver morgen. Der findes mange udbydere af disse bokse med og uden abonnement.
Vi har gode erfaringer med Webasto’s ladebokse, og benytter selv disse i vores bilhus. Kontakt os, hvis vi skal være behjælpelig med én til dig.
Opladning på vejen
Kører du land og rige rundt, så kan det være en god ide, at kombinere hjemmeladeren med et abonnement til et landdækkende ladenetværk.
I dag findes der almindelige ladere efterhånden i alle landes kroge, og hurtigladerne er hellere ikke længere et fænomen som kun findes på de store motorvejsafkørsler.
Er du på besøg hos familie eller venner, så kan du tage den transportable lader med (ofte kaldet mormor-laderen) forvent dog ladetider på 3-5 gange din hjemmelader.
Vejret spiller en stor rolle
Det kolde danske vejr har stor betydning for rækkevidden på bilen. Bilen bruger derfor meget energi på at varme kabinen, hvilket naturligvis koster på rækkevidden. En tommelfingerregel er, at vintervejr typisk påvirker rækkevidden med 25%. Der er også et effektivitetstab i batteriet når det er koldt, som du kan læse mere om herunder.
Opladningstider, ladekurver og alt herom
Der er her tre væsentlige faktorer, som især spiller en rolle. Batteriets temperatur, antal kWh som batteri kan modtage, og det aktuelle strømniveau (“tankindhold”) Et batteri har nemmere ved at modtage/afgive strøm ved det rette temperatur, og dette er ikke koldt vejr. Du vil kunne opleve langsommere lade tider i følgende tilfælde;
– Batterierne er kolde (de bliver varmere når bilen har kørt eller stået i opvarmet garage.) Du kender det måske fra din telefons batteri, at temperaturen påvirker meget batteriets ydeevne. Dette er også gældende når det kommer til opladning. Er batteriet koldt, så vil du opleve et effektivitetstab i hastigheden den lader. Du kan groftsagt sammeligne det med at løbe en tur uden opvarmning.
– Batteriets nuværende indhold af strøm har også en betydning. Typisk siger man, et batteri lader bedst ml. 20-80%. Desto mindre strøm der er på batteriet, jo hurtigere kan det fylde på. Du kan sammenligne dette med at puste en ballon op, hermed ment at det går hurtigt og nemt, men kræfterne skal ligges de sidste par pust før ballonen er helt pustet op til fuld kapacitet.
– Hvis opladerstanderen kan afgive mere strøm end bilen teknisk kan modtage. F.eks. hvis en lynlader kan afgive 150 kWh, men bilens maks. kan modtage 100 kWh. Du vil derfor ikke opnå de ladetider, som der reklameres med på standerne.
Se vores Fiat 500e til omgående levering
Bliv klog på batteripakker og ladetiderne
Bemærk, at dette er testet rækkevidde og realistiske ved kombineret kørsel i følgende vejr (sommer: 23 grader uden brug af A/C, vinter: -10 grader med brug af varme) og ikke den opgivne fra fabrikken!
42 kWh batteripakken (118 hk) for udstyrsvarianterne; Passion, Icon og La Prima
Rækkevidde sommer: 270 km. (Opgivet 320 km.)
Rækkevidde vinter: 195 km.
Opladning: AC/Type 2 Hjemmelader (7.2 kw) 6 timer. DC/CCS Hurtigladning (85 kw max.) 25min.
(Hvis tilkøb med hjemmealder på 11 kw = 4 timer., Standardudstyr på La Prima)
24 kWh batteripakken (95 hk) for udstyrsvarianten Action
Rækkevidde sommer: 160 km. (Opgivet 180 km.)
Rækkevidde vinter: 115 km.
Opladning: AC/Type 2 Hjemmelader (7.2 kw) 3t30m. DC/CCS Hurtigladning (50 kw max.) 24min.
Kilde: https://ev-database.org/